reede, 10. veebruar 2023

Ilmselt hull ettevõtmine...

Gartenperle
... ehk just kui olin mõelnud veenda end sel aastal vähem tomatiseemneid külvama, võtsin ikkagi kätte ning külvasin praegu (s.t minu puhul väga-väga vara!) ehk 8. veebruaril madalakasvuliste tomatite seemneid. Mõtlesin sellele, et eelmisel aastal kasvas mul madal "Tigerette Cherry" küll kenasti, ent viljade kasvatamise mõttes oleks ta võinud soojade ilmade alguseks juba veidike suurem olla. Ja siis mõtlesin veel, et potitomatid on ju ikkagi kasvult väiksemat sorti, nii et ehk õnnestub mul üleliigsed taimed kärmemalt ära sokutada kui tavaliselt, sest need võivadki mingi aja toas elada, või linnaelaniku puhul, kellel aed või rõdu puudub - võib-olla isegi terve suve...
Veelkord Gartenperle
Tigerette Cherry kaunis vili ja heleroheline lehestik













Siiski olen paratamatult ka praegu küllap veidi liiale läinud, aga no mis teha. Uudishimu on ka, ning samas loodan ka laste õpetajatele kevade poole mõned taimed kinkida. Vaid osa sorte on sellised, mida olen varem kasvatanud, mitmed on uued ja põnevad, või siis ka mõned sellised, mis mul varem pole õnnestunud, silt on kaotsi läinud või muud sellist. Ja üks kollane sort on, mille seemned ostsimegi vist nimetuna, ja oleme sestpeale kutsunud seda "Lauri kollane", kuna just pojal õnnestus esimesel aastal selle külvamine imehästi.

Külvatud said siis:
1. Lauri kollane
2. Tigerette cherry 
3. Green Sausage (Plant-World-Seeds)
4. Ola Polka
5. Gartenperle
6. Reinhard Kraft (kollane mikrotomat, Vertiloom)
7. Aztek (kollakas/oranzhikas)
8. Dwarf Blazing Beauty (Chili&Tomato)
9. Dwarf Emerald Giant (Chili&Tomato)
10. Tomfall (Sekluva)
11. Minigold
12. Dwarf Beryl Beauty (Plant-World-Seeds)
13. White Blush (TomatoFest)
14. Dwarf Lemon Ice (TomatoFest)
15. Dwarf Audrey's Love (TomatoFest)
16. Dwarf Saucy Mary (TomatoFest)

Mõnda üksikut sai külvatud 1-2 seemet, enamust pigem 4-5 seemet. Tegelikult ma ju tean, et mul pole nii suurt kogust tomatitaimi vaja, ent kogemus näitab, et kui külvata 1-2 seemet, juhtub nendega tavaliselt midagi. 4-5 seemne puhul võib üsna kindel olla, et enam-vähem 3 tükki ikka idaneb. 

Green Sausage

Esimesed viis sorti nimekirjas on sellised, mida olen varem kasvatanud, üksikuid nimekirja dwarf-tüüpi tomateid tegelikult ka (ent kuidagi on nende siltidega alati midagi juhtunud, või on mingi idanemise mure olnud). Lauri kollane on olnud väga hea tomat (päris nimi teadmata, pakil oli lihtsalt kirjutatud kollane tomat ;), tugev taim, paraja suurusega viljad. Tigerette cherry kohta kirjutasin paaris eelmises postituses - ilus lopsakas ja tugev helekollase lehestikuga taim, viljad pigem suuremad kui kirsstomati mõõtu kuid seetõttu ei valminud ka nii jõudsalt. Green Sausage on mul paremini kandnud kui mitmed teised potitomatid, KUID vajab ilmselt väga õiget väetamist (mille kohta olen paraku unustanud - kaaliumi, fosforit?) kohe varakult - muidu tal paraku viljad lähevad tipust mädanema. Väetamisega see mure kadus ning tegelikult kasutasin ka need koledama tipuga viljad ära, tükeldades need pärast tipu eemaldamist mõne köögiviljatoidu sekka. Viljad on ilusad, tiigritriibulised ning piklikud "vorstid", nagu nimi ka lubab. Lehed on hõredad ja omapärased (vist öeldakse "porgandilehega"), taim on põõsasja kasvuga ning üks taim võib üsna laiaks kasvada. Ola Polka kasvas mul potis päris kenasti, aga vist sai mõni taim mingil hetkel kuiva ning siis päris ei taastunudki. Aga viljad olid ilusad, kollased ning neid jagus kenasti. Suur üllataja oli eelmisel aastal Gartenperle, mis oli tõeliselt külluslik, ilusate viljadega, kandes külmadeni välja! Tegelikult oli ta aasta varem ka kasvuhoones väga tubli ning tema viljad valmisid vist esimesena. Kuid kuna ta on kasvult ikkagi madal taim, võiks öelda, et isegi ripptomat, siis sobib ta potti kasvama ikkagi paremini.


Tipumured...

Green Sausage'i põnev lehestik...
Tegelikult kasvasid mul eelmisel aastal potis päris paljud tomatid. Ettearvatavalt said väiksemad sordid küll paremini hakkama aga samas kandsid mitmed kõrged kirsstomatid ka täiesti hästi. Nii et sõltub pigem sordist. Minul jäid taimed potti pigem seetõttu, et polnud enam kusagile sokutada ning samas ka kellegile ära anda oli tülikas (eriti kui taim juba suuremaks kasvanud). Selge, et kõrgekasvulistega on rohkem sidumist ja sättimist, ent kui tegu on kirsstomati sordiga, võib sealt lõppkokkuvõttes täiesti kenasti saaki saada!

Nendele, kes on mõistlikumad (jajah - olen tegelikult täiesti nõus, et pimedavõitu aknalaudade puhul kosuvad hiljem külvatud taimed hoopis paremini...), head vastupidamist ja toredat külviootust!

Vabandust, et pilt sai jälle valepidi - aga ei jaksa sellega praegu rohkem jännata ;)


1 kommentaar:

  1. Arvan,et pole mingi hull ettevõtmine kui lisavalgust annad.Ka mina juba külvan ja pikeerin tasapisi.See suur "jaanuarikevad"kuu lõpus pani näpud sügelema.Jõudu külvamisega ja anna teada kuidas õnnestub.Ootsin juba põnevusega sinu uusi postitusi

    VastaKustuta