pühapäev, 12. märts 2017

RAF :)

Aeg on tasapisi hakata tomatite külvamisele mõtlema. Miskipärast oli mul tekkinud suurem huvi tumedamate tomatite vastu, eriti on mulle maitsenud Kumato. Samas kirsstomat Indigo Rose oli minu jaoks eelmisel aastal pettumus. Aga võib-olla on ka sellel tomatil mingi nipp kuidas teda paremini hooldada oleks saanud. Näiteks allpool kirjeldatud sordil on selleks soolane vesi.

Mul on varasematest aastatest päris palju lemmikuid ning mitmetelt ka seemneid säästetud. Teinekord olen ka poetomatitelt seemet kogunud ja nüüd sattusin enda jaoks uue huvitava tomati otsa, mille nimeks RAF.


Selline, põneva tumedama välimusega tomat, minu mäletamist mööda olid minu 3-4 tomatit veel tumedamadki, ribilisemad ning mõni üsna ebakorrapärase kujuga. Maitse oli aga imehea ning seetõttu otsustasin ka mõned seemned säilitada. Mõned... paraku on väga lihtne neid rohkem koguda kui endal vaja, kuid mis sellest ikka. Kui kellelgi huvi, jagan hea meelega!

Infot tema kohta ikka natuke leidsin, näiteks siit. Järgnevaks umbkaudne ümberjutustus sellest tekstist.

Kiidetakse, et on hea, parajalt tasakaalustatud maitsega tomat, milles on nii magusust kui hapusust - see mulje jäi ka mulle endale. See sort valmib suunaga seest välja ning sobivat ka tooremas seisus tarbida, soola ja oliivõliga.

Raf tomat on traditsiooniline Marmande-tüüpi tomat, mis kannatab hästi soolakat vett ning teda kasvatatakse peamiselt Hispaanias, Almeria kandis. Lihakal tomatil on suhteliselt vähe seemneid ning ta pole vesine, vaid aromaatne ning mineraaliderikas, äratuntavalt omapärase maitsega. Viljaliha on roosakas, kompaktse tekstuuriga, tihe ja mahlane. Tomati kuju on ebakorrapärane, sügavate ribidega, veidi lapiku kujuga. Viljal on intensiivne roheline värv, mis on varre ümbert peaaegu mustjas.

Nimi RAF (Resistance A Fusarium) tuleb sellest, et tegu on esimese fusarioosile (tomati seenhaigus) resistentse tomati sordiga. Raf pole hübriidtomat vaid variatsioon, mis on saadud traditsiooniliste tomatite selekteerimisel.

Raf pärineb aastast 1961, mil sort saadi tomatite Marmande Clause 27 ristamisel USAst pärit fusarioosile resistentse tomatiga. Uus sort registreeriti prantsuse firma Clause poolt aastal 1967. Pärast registreerimist kasvatati ja arendati tomatit Hispaanias, peamiselt Murcia, Alicante ja Almeria piirkondades, kus ta kõige paremini kasvuoludega kohanes ning sai hea vastuvõtu. Hilisem hübriidtomatite ilmumine piiras tema kasvatamist, koondades selle üksnes nendesse piirkondadesse, kus kasutati kastmisel merevett. Raf'i hakati kasvatama väiksemas koguses, pakkudes teda eksklusiivse kvaliteediga tomatina.

Kuigi seeme on prantsuse päritolu, peetakse Raf'i 100%-liselt Almeria päritolu tomatiks, sest just kohalikud põllumehed teavad, kuidas teda merevee piirkonnas õigesti kasvatada, et saada seda erilise kvaliteediga tomatit.

.......................................

Nojah, ja nüüd siis mõtlen mina, et prooviks ka!
Eks näis, mis saama hakkab - võib-olla peaks nende taimedega ka paar sõna hispaania keelt rääkima :)


2 kommentaari:

  1. See RAF tundub igati vahva sort olevat!Mina olin oma Indigo Rosega igati rahul ja lastele meeldis väga just värvi ja suuruse poolest.täpselt mahtus suhu!Ega minagi teda laitnud-maitsed erinevad!Mina külvasin oma tomatid 10.märtsil. Külvasin:Indigo Rose,Black cherry,Brooklyn, Hiiumaa roheline ja sel aastal katsetuseks ka Hector ja veel mingi kollane väike kobartomat(peast nime ei mäleta)

    VastaKustuta
  2. :) Jajaa, see suhu mahtuvus on üks väga hea omadus - sellepärast mulle ka väga meeldisid tumedad kirsstomatid ning üks (naabrilt saadud) imeline kollane! Hiiumaa roheline oli mul eelmisel aastal tõeline lemmik! Praegu just olid need head viljapäevad ära ja mul jäi külvamata, võib-olla tuleb seekord selle koha pealt silm kinni pigistada ja seemned ikkagi potti panna...

    VastaKustuta